Mölln

Fredag aften fik vi besøg af Daniel & Emilie og Niklas. De havde taget en bus fra København om eftermiddagen og påmønstrede 5 timer senere i Hansa Marina i Lubeck.

Næste morgen vækkede vi Pia med fødselsdagssang og -gaver og gik en tur i Lubeck. Over middag begav vi os ud på den første kanal.

Elben-Lubeck kanalen forbinder Elben med Østersøen. Den er 62 km lang, har 7 sluser og blev  i sin nuværende form taget i brug i 1900.

Kanalen snor sig gennem et malerisk landskab med skove, enge med græssende køer, marker med majs og solsikker, idylliske små kirker, campingpladser, huse med haver lige ned til kanalen og  store gårde med tilhørende indhegnede områder.

Vi vinkede til cyklister, vandrere og fiskere, der sad på bredden ved cykelstien på den højre bred. På et tidspunkt råbte en cyklist med oppakning god tur til os på dansk.

Der er et rigt fugleliv med ænder, hejrer, skarv og rovfugle og et sted så vi to rådyr på en bred eng.

Vi nåede den første sluse på strækningen. Efter 1/2 times ventetid skiftede lyset til grønt og vi gled ind i slusen sammen med 2 andre fritidsbåde.

Opslusning er mere anstrengende end nedslusning. Men fordi vandet bliver lukket ind fra bunden og siderne i slusen var det meget nemt at holde Heron ind til siden mens vandet steg.

Vi testede at nøjes med kun een fortøjning. Det virkede perfekt,  Fedt at kunne bruge tricket i de næste  249 sluser.

Vi kom nemt gennem de næste 4 sluser og pludselig var vi ved Mølln.

Marinaen ligger i bunden af en lille sø med god god vanddybde.

Vandet var mere klart end i kanalen. Det var meget varmt og lige efter anduvningen tog vi en dukkert i det kølige vand.

Om aftenen gik vi op i byen, fandt en restaurant og fik en fin fødselsdags middag.

Kaffen og kagerne fra Niederegger   tog vi på båden og gik derefter til køjs.

Tak for du læste beretningen

Vi elsker at høre fra læsere.

Hilsen, kommentar eller spørgsmål?

Fyr løs

View all comments
Michael Westen-Jensen
11. september 2016 15:01

Jeg har hørt, at det sønderjyske kaffebord stammer fra en krig, hvor tyskerne havde forbudt forsamlinger, og så fandt sønderjyderne på at forsamles i mange timer omkring et langt kaffebord med masser af kager og kaffe osv, og det kunne tyskerne jo ikke forbyde Haha og smart tænkt 🙂

Martina & Thue
11. september 2016 16:48

Das hört sich ja richtig gemütlich an. ❤️liche Glückwünsche zum Geburtstag, liebe Pia! Wir wünschen Dir Glück und vor allen Dingen Gesundheit für das neue Lebensjahr, und Euch beiden weiterhin viel Spaß auf Eurer spannenden Reise.

Liebe Grüße von den elbkindern
Thue & Martina ⛵️☀️

Mikkel
11. september 2016 17:15

Kære Pia
Et noget forsinket men ikke mindre hjerteligt tillykke med fødselsdagen. Det lyder som om den blev fejret helt som du kunne ønske, og så lidt til. Hils Skipper.
Kærligste hilsner
Marianne og Mikkel

Thue
12. september 2016 16:26

Ja, jeg kender det Sønderjydske kaffebord særdeles godt – min mor praktiserer det stadigt! Det med krigen og kaffebordet er vel mere indirekte, det stammer til dels fra de 56 år synderjylland var tysk territorium. Danskerne var udsat for restriktioner med hensyn til større møder med alkohol og som følge deraf blev der arrangeret kaffeborde med masser og kage, politiske diskussioner og så blev der drukket ‘farisærer’, som er sønderjydsk kaffepunsch. Opskriften på en farisær er enkel, man lagde en pfennig i bunden af koppen, hældte kaffe på til man ikke kunne se mønten og så Bommelunder snaps oveni til… Read more »

Du er velkommen til at dele

LinkedIn

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.

Skriv din hilsen her ... x
x

Nye beretninger?

Vi laver en beretning eller film en gang imellem.

Gå ikke glip af dem.

Meld dig på listen.

Så får du de nye med mail