Spring til indhold

Selvgjort

Jeg havde besluttet selv at lave service. Fremover var det mig og ikke mekanikeren, der skiftede filtre, olie, kølevand og impeller og frostsikrede. En pænt ambitiøs plan, da jeg stadig har til gode at åbne motorhjelmen på bilen.

Jeg besluttede at starte med det mest presserende. Udskiftning af filtre. Det andet kunne jeg lave senere. På YouTube havde jeg fundet en video, hvor en mand viste, hvordan man gør. Motoren var næsten magen til vores og jeg havde også afluret mekanikeren et par gange.

Så hvor svært ku’ det egentlig være.

Jeg fandt værktøj og reservedele frem, lagde det på eet sted, og dækkede motorrummet godt af med aviser og klude.

Der er to filtre på vores båd. Et grovfilter og et finfilter. Det gik forbavsende nemt at skifte dem. Begge to. Da jeg var færdig, begyndte jeg at udlufte.

Jeg startede med at løsne skruen i toppen af grovfiltret. Først kom der luft, men så sørgede tyngdekraften for, at dieselen strømmede til. En blanding af luft og diesel skummede omkring skruen. Til sidst flød kun diesel ud. Jeg strammede skruen, så dieselen stoppede med at flyde.

Check ved udluftning af grovfilter. 

Videre til finfiltret. Det ligger over dieseltanken, hvilket betød, at jeg var nødt til at pumpe på en tap på filteret. Men lige meget hvor meget jeg pumpede, kom der kun luft ud.

Det skete ikke for manden på YouTube videoen og som jeg huskede det heller ikke for mekanikeren. 

Jeg kom i tanke om, at Bertil havde fortalt, at motoren var selvudluftende.

Mon ikke det betød, at det sidste ville blive luftet ud, når jeg startede motoren?

Jeg drejede tændingsnøglen. Da den røde lampe lyste og alarmtonen lød, trykkede jeg på startknappen.

Til min store lettelse startede motoren som den plejede. Men lettelsen forvandledes til panisk forvirring, da der lød et dybt suk, mens motoren døde. 

Jeg startede igen. Men nu skete der ikke noget. Overhovedet.

…Satans

Diagnosen var jo sådan set enkel – luft i systemet.

Jeg overvejede at ringe til mekanikeren og fortælle at motoren ikke ville starte. Men hvad skulle jeg sige?

»Hej John. Duueh sidst du var her, så jeg, hvordan du skiftede filtrene. Så tænkte jeg at det ku´ jeg da bare selv gøre. Nu har jeg så skiftet dem. Meeeen. Nu vil motoren ikke starte. Kommer du ikke lige og hjælper?«

Jeg var vist nødt til at klare det her selv.

Jeg udluftede igen på grovfiltret. Ingen problemer her. Så gik jeg igang med at udlufte på finfiltret. Stadig kun luft. 

Jeg afmonterede, undersøgte O-ringen og skruede det med besvær på igen.

Og pumpede og pumpede og pumpede.

Først da jeg satte mig om bag motoren, og kunne lægge hele min vægt bag pumpebevægelserne, lykkedes det at få dieselen til at skumme omkring skruen. Til sidst flød der kun diesel ud.

Check ved udluftning.

Fuld af tillid drejede jeg tændingnøglen og trykkede triumferede på startknappen.

Men der skete stadig ikke noget.

... Satans.

Så huskede jeg, at en mekaniker havde fortalt mig, at det var nødvendigt også at udlufte på en skrue længere henne i systemet.

Jeg lokaliserede den.

Den så noget rusten ud. Var det den? Jeg fandt en manual frem på min iPhone, men kunne ikke læse den, fordi mine briller var dugget til af den sved, der i et stykke tid var drevet ned over glassene. 

Til sidst besluttede jeg, at det måtte være den rigtige. Jeg satte skruenøglen på. Drejede forsigtigt på den. Skruen sad virkelig godt fast. Var det her rigtigt?  Til sidste løsnedes den.

…puha. Godt den ikke knækkede. 

Så pumpede og pumpede jeg igen. Endelig  skummede det og lidt efter flød kun diesel ud.

Endnu en gang udluftede jeg på alle tre skruer.

Lettere modløs drejede jeg tændingsnøglen og trykkede på startknappen.

Og så skete miraklet. 

Motoren startede, og ikke nok med det. Den blev ved med at køre og gik op i omdrejninger, da jeg trykkede gashåndtaget fremad.

Fed fornemmelse.

Grovfilter
Finfilter
Tredje
Previous slide
Next slide

 

Tak for du læste beretningen 

Vi elsker at høre fra læsere.

Hilsen, kommentar eller spørgsmål?

Fyr løs

…alt er velkomment

Abonner på kommentarer
Send mig en mail
guest
8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Thue
Thue
10. april 2022 17:11

God historie Carl – dejligt at du deler dine erfaringer!

Morten Eiler Hansen
Morten Eiler Hansen
10. april 2022 22:55

Nemlig – sådan gør jeg også! Men sidste gang ‘snød’ jeg: jeg tog håndpumpen, jeg bruger til at suge olie op med og satte den på hullet fra den sidste skrue, du omtaler. Og så sugede jeg diesel gennem de 2 filtre og resten af systemet uden at skulle slås med motorens lille pumpearm.

Gert Frisch Rasmussen
Gert Frisch Rasmussen
10. april 2022 23:02

Hej kan du fortælle hvor alle tre anoder sidder.På forhånd tak.

Alf
Alf
2. juni 2022 13:42

Tak fordi du deler!

Jan Greisen
Jan Greisen
19. februar 2023 19:04

Hej igen. Det var da noget snik snak, som jeg fik hældt ud i æteren forleden dag. Jeg havde lavet hakkebøffer, og hertil plejer jeg at køre en lidt længere stribe kolde dåsebajere ned (aahh), så jeg har nok været lidt lettere omtåget. Til sagen: den båd jeg sejler med om onsdagen i Faaborg er udstyret med en nyere Volvo Pentagon diesel, tre cylindre og 20 hestekræfter. Den går selvfølgelig som en drøm. Båden har to ejere, Jørn og Jørgen. Jørn er uddannet som dieselmekaniker, hvilket Jørgen, som er en dreven sejler, ofte priser sig lykkelig over. Et fartøjs (sejlbåd… Read more »

Du er velkommen til at dele 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
8
0
Skriv din hilsen her ... x
()
x

Vi laver en beretning eller film en gang imellem. 

Abonnér og få de nye direkte i din indbakke.

Abonnér

Bare rolig. Abonnementet er gratis. Du får kun en mail, når der er en ny beretning eller film. Din mailadresse bliver ikke givet til andre og du kan altid opsige dit abonnement.

Vi laver en beretning eller film en gang imellem. 

Abonnér og få de nye direkte i din indbakke. 

Abonnér

Bare rolig. Abonnementet er gratis. Du får kun en mail, når der er en ny beretning eller film. Din mailadresse bliver ikke givet til andre og du kan altid opsige dit abonnement.

Det er ikke særlig nemt at betale Tepai afgiften online. Den officielle manual blev sidst opdateret i maj 2019. Siden er der lavet en del ændringer.

Her er, hvad der virkede den 16. August 2022 og den 15. Maj 2023

Start med at ansøge på https://www1.aade.gr/aadeapps2/etepai/

Du kan checke om din ansøgning er godkendt ved gå til forsiden (Der hvor du startede)

Din nye ansøgning står nu nederst på listen. Scroll til højre. I den sidste kolonne står nu´New´.

Efter et par minutter (nogen gange et par timer) får du en mail med to vedhæftede filer. Den ene ‘Application form´ er din ansøgning. Den anden ´ePavorolo´er dine betalingsoplysninger. Tag et print af den sidste og tag den med på et posthus eller i bank, hvis du helst vil betale din Tepai dér. 

Hvis du ikke gider bruge din tid på at finde et posthus eller en bank og stå i kø et par timer, kan du betale online.

Log ind i din netbank. 

Udfyld nu betalingsanmodningen sådan

Beløbsmodtager

IBAN:

GR1201000230000000481090510

Navn :

International Authority for Public Revenue (AADE)

Adresse :

Sina 2-4

By og Postnummer :

106 72 Athens

Meddelelse til beløbsmodtager 

Den 20 cifrede ´Administrative fee code` som du finder i filen ePavorolo. Det er vigtigt at du ikke indsætter andet end de 20 cifre.

Beløbsmodtagers bankforbindelse

Bankens Bankkode :

BNGRGRAA

Husk at angive, at du vil betale i EURO.

Betaling gennemføres kl 15.00 CET.

Log efter en time eller to ind på https://www1.aade.gr/aadeapps2/etepai/

Nederst til højre står nu ‘Paid’.

…Voila

Du kan gemme filen i Pdf format. Vis den så på din mobiltelefon, tablet eller PC, hvis du skal dokumentere, at du har betalt din TEPAI. Du kan selvfølgelig også lave et print af den.

P.S.

Hvis du af en eller anden årsag ikke modtager en mail med ansøgning og betalingsoplysning eller får din betaling retur, kan du forsøge at gennemføre betalingen med koden, der begynder med RF og efterfølges af 23 cifre.

Den står  webformularen i kolonnen til venstre for kolonnen, hvor der står ‘New’.