Så vender vi ….

Da vi landede i  Alicante havde vi begge to hovedpine og ømme muskler.

Godt vi var taget til det tredje sundeste sted i verden.

Vi tog bussen ud til lejligheden. Mødte udlejer og fik praktiske informationer, inden han gav os nøglen og endelig gik.

Vi gik straks i seng. Frøs, svedte, hostede og sov os gennem de næste dage. Da feberen faldt lidt, stod  vi op, sad i solen og varmen på stranden et par timer om dagen og drak  et drøn af en romtoddy om aftenen.

Efter 10 dage slap influenzaen omsider sit tag. Vi lejede en bil og begav os nordpå mod Barcelona.

På vores rejse er vi stødt  på et nyt begreb – mikroklima. Herved forståes klimaet i en del af et større område.

Alicante er afskærmet af bjerge mod nord. Det giver et varmere mikroklima. Det fik vi bevis for da vi kom et stykke væk fra byen. Nu oplevede vi atter nyudsprunge mandeltræer.

Det var også blevet koldere. I Denia var spanierne i vintertøj og  restauranterne udendørs dækket med presseninger  med vinduer og opvarmet med gasvarmere.

Denia er en hyggelig by. Havnen er central . Her landes fangsten af fisk, blæksprutter og skaldyr, som forsyner markedet  i Alicante.  Der er flere daglige færgeafgange  til  Ibiza. Der er også en lystbådehavn. Her overvintrede et par megayachts  – dvs. fritidsbåde  med en længde på over 24 meter. Det er i visse lande grænsen for hvornår en båd skal have en permanent besætning ombord.

Markedet for megayachts er i vækst. I de seneste 2 år er der bygget og leveret 300.  I år vil det tal stige til 450. Megayachts er også megadyre. Antallet af mulige købere er begrænset til 200.000 – eller omkring 0,003% af verdens befolkning. I maj 2016 blev  den indtil nu dyreste leveret. Køberen var russeren Alisher Usmanov. Han betalte  4,2 milliarder kroner for båden. Hertil kommer driftsomkostninger. De skønnes at udgøre  420 mio kroner om året.

Næste dag kørte vi til Peñíscola (udtales peˈɲiskola). Boede i den maleriske gamle bydel, der ligger på en  64m høj klippe med udsigt til bjergene og byens strande.

Om morgenen forlod vi den lille lejlighed og kørte til Sitges, der ligger i udkanten af Barcelona.

Sitges er blandt kendt for sit karneval og tolerance overfor homoseksuelle.

Karneval er en gammel tradition  på den nordlige halvkugle. Før kristendommen markerede festen forårets sejr over vinteren. Der blev festet, drukket og spist – måske det sidste af vinterens forråd der ellers ville fordærve, når det blev varmere.

Med kristendommens indførelse kom  karnevallets afslutning  til at markere starten på de 40 dages faste før påske. Det harmonerer fint med at ordet karneval betyder ‘uden kød’.

I de katolske lande markeres karneval stadig med fest. I Danmark afholdes det noget mere  spartanske fastelavn.

Under Franco regimet var afholdelsen af karneval forbudt i Spanien. Forbudet blev ophævet da regimet faldt og der blev indført demokrati.

Karnevallet i Sitges er blandt de 10 største i verden,  har 2.000 deltagere og 250.000 besøgende tilskuere

Vi overværede de to store parader søndag og tirsdag.

Mænd og kvinder i farverige og festlige kostumer dansede fremad til samba-, rock- eller popmusik. Før eller efter danserne kom en vogn udsmykket efter et tema. Vognen, der blev trukket af en traktor, bevægede sig nærmest som en båd med optogets hovedattraktion ombord. Deltagerne drak vin, øl, spiritus eller sodavand, og røg cigaretter.  Stillede sig velvilligt i positur. Grinede, sang og jublede,  når de genkendte nogen af tilskuerne.

Da det sidste af de 40 optog passerede os over midnat var vi  godt ømme i ben og ryg  efter at have stået op i over 4  timer,

Efter et par dage i Sitges  tog vi toget til Barcelona.

Byen er hovedstad i Katalonien og har med forstæder 4,7 millioner indbyggere.

Det er Europas 6. største metropol kun overgået af London, Paris, Madrid, Ruhrområdet og Milano.

Vi har kun været her et par dage, men mærker tydelige forskelle  fra det sydlige Spanien. De mest åbenbare er.

• Det officielle sprog er katalansk.
  • Der  tales og forstås engelsk.
  • Der kan betales med betalingskort overalt
  • Der er ingen flamenco kultur
  • Det er koldere
  • Køkkenet er bedre
  • Folk er mindre nysgerrige og imødekommende
  • Livet virker  i det hele taget mere hektisk.

Vi har nydt at tilbringe vinteren i Spanien. Nu er der fuld gang i foråret. I morgen meldes om en dagstemperatur på 21 grader. Og  der meldes om sommervejr  i Alicante på fredag.

I overmorgen flyver vi til København til en kontrolopfølgning på den ablation Pia fik foretaget for nu 7 måneder siden.

Når foråret om en lille måneds tid er nået til Maastricht genoptager vi  sejladsen mod Middelhavet.

Det er hvertfald planen

Tak for du læste beretningen

Vi elsker at høre fra læsere.

Hilsen, kommentar eller spørgsmål?

Fyr løs

View all comments
Anne Ohm
6. marts 2017 21:23

Tak for beretningen og det flotte billede af Pia ?

Du er velkommen til at dele

LinkedIn

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.

Skriv din hilsen her ... x
x

Tag med

Vi laver en beretning eller film en gang imellem.

Du er altid velkommen til at læse og se de nye her på sitet.

Du kan også abonnere. Så får du en mail, når der er en ny.

Bare rolig. Abonnementet er gratis. Du får kun en mail, når der er en ny beretning eller film. Din mailadresse bliver ikke givet til andre og du kan altid opsige dit abonnement.

Tag med

Vi laver en beretning eller film en gang imellem.

Du er velkommen til at læse og se de nye her på sitet.

Du kan også abonnere. Så får du en mail, når der er en ny.