Flaesheim marina

Nijmegen – Ny by i et nyt land

Tilbage til Heron. Ud på Rhinen og til Nijmegen - ny by i et nyt land

Tilbage på Heron

Fredag forlod vi Bella Sky kl. 7, tog en HT-bus til Hovedbanen og herfra bus til Hamborg. Derfra tog vi toget til Münster. Her tog vi en taxa og var tilbage på Heron kl. 18.30. Vi nåede at købe ind i den lokale Aldi og spise middag, før vi faldt omkuld kl. 20.30 og sov i mere end 12 timer.

10 timer til Flaesheim

Næste dag sejlede vi 60 km til Flaesheim. En sejlads på ca. 5 timer, som kom til at tage det dobbelte. Vi skulle igennem 3 sluser. De to af sluserne havde lidt ventetid, men den tredje var gået i stykker. Det tog knap 3 timer, før vi blev sluset ned. I ventetiden talte vi med et tysk par i en motorbåd. De holdt kontakten med slusemesteren. Det viste sig, at de også skulle til Flaesheim og da vi begge var inde i slusen, fortalte manden fra motorbåden, at han havde booket plads nr 15 i havnen til os. Godt nok nogle venlige mennesker.

Flaesheim havn er ikke så stor og ligger inde i en sø. Her er  sandstrande, små sommerhuse og campingvogne, der alle så ud til at være fastliggere.

Her var utroligt hyggeligt og meget smukt. Bakket terræn med bl.a. duftende fyrretræer, masser af fugleliv, fisk der sprang, så selv Carl overvejede at finde fiskestangen frem.

Søndag sov vi længe, gik en tur i området og nød stilheden, duften og at se efterårets farver begynde at få tag i den omkringliggende skov.

Om dagen har vi mellem 24 og 32 grader. Om aftenen bliver det køligt og nogle af nætterne er det direkte koldt. Det er tydeligt, at vi er ved at blive indhentet af efteråret.

Dorsten marina er en bro

Lidt op af dagen sejlede vi en kort tur videre til Dorsten. Vi havde fået det indtryk, at det var en hyggelig havn, hvor vi kunne få skiftet vores gasflaske og fyldt diesel på.Havnen var ganske rigtig hyggelig, men bestod kun af en bro, der løb langs med kanalen og en restaurant, hvor man kunne købe noget at drikke. I nærheden var der en by med et godt udbud af butikker. Det sidste sprang vi dog over.

Vi gik op i restauranten, drak en kold hvedeøl og spiste middag på båden.Fik fat i havnefogeden, der ville komme næste morgen og fylde diesel på. Gas kunne man ikke få. Vi fyldte vand på, rensede grillen m.m.

Næste morgen stod vi tidligt op. Kl. 8 skulle havnefogden komme. Det gjorde han ikke, så Carl måtte ringe et par gange, før han endelig stod på kajen 45 minutter senere.

Ud på Rhinen

Dagens mål var Nijmegen i Holland, hvor har vi aldrig sejlet før. Det betød også vores debut med sejlads Rhinen, som vi har hørt en del historier om. Vi skulle gennem 2 sluser. Efter den anden ville vi være på Rhinen.

Da vi ankom til den første sluse sejlede vi direkte ind i slusekammeret efter at Carl havde talt med slusemesteren. Ved den anden sluse var der omkring 15 minutters ventetid – og så videre med os.

Da vi kom ud på Rhinen skiftede sceneriet. Fra at sejle i smalle kanaler omkranset af træer, var vi nu ude i en meget bred flod med Vesterhavsstemning på flodbredden. Hvis man ikke vidste bedre, kunne man tro at man var ude i havet. Her var meget trafik og strøm på 5km, der var med os. Mange store flodlægter gik den modsatte vej, mens kun et par stykker overhalede os. Det var vigtigt, at holde øje med signal flagene på flodlægterne. Nogle betød nemlig at man skulle passere om styrbord.

Nijmegen : Ny by og nyt land 

Efter at have sejlet 106 km på 7 timer 20 min. krydsede vi grænsen til Holland. Efter ca. 1 time var vi i Nijmegen, hvor vi fandt en fin lille havn neden for  kasinoet. Vi cyklede igennem byen, som efter sigende skulle være Hollands ældste. Der var en gamle og interessante kirker, borge, fine gågader og restauranter.

 

Tak for du læste beretningen 

Vi elsker at høre fra læsere.

Hilsen, kommentar eller spørgsmål?

Fyr løs

…alt er velkomment

Abonner på kommentarer
Send mig en mail
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

0
Skriv din hilsen her ... x
()
x

Nye beretninger?