Spring til indhold

Neustadt


Vi var enige om at det sidste længere stræk før vi “stod på” kanalsystemet skulle foregå for sejl.

Kort efter vi havde forladt havnen i Burgtiefe slukkede vi motoren og blev af vinden skubbet ned mod Neustadt med en fart på 5 knob – ren flødeskumssejlads.

Det var varmt og lidt diset.

Vinden løjede og halverede vores fart, men alligevel var vi  fast besluttede på kun at bruge den som drivkraft.

Selv da kortplotteren ændrede det forventede ankomsttidspunkt (ETA) til midnat skiftede vi ikke mening.

Men da kulsorte skyer trak op inde over land,  startede  vi motoren og trak sejlene ind.

Det  var vi svært tilfredse med.

Kort efter kom vinden nemlig med et smæk lige imod os med en styrke på 12m/s.

Havnen lå indhyllet i en regndis og  der var hvide toppe på de små krappe bølger, men da vi nåede frem brød solen igennem og vinden løjede af.

Neustadt, der trods sit navn er grundlagt i 1244,  har 2 havne.

En moderne marina med plads til 1.400 både og en gammel og hyggelig havn, der ligger op til byen.

Vi fandt ind i den gamle havn og en ledig plads mellem 2 pæle.

Vi var godt trætte, gik til køjs kl. 21.30 og sov som sten til den næste morgen.

Vi besluttede at blive i Neustadt og gå til Travemünde mandag for at  gøre klar til afrigningen på Böbs  Werft tirsdag.

Vi skal også have ordnet noget andet. 

Køleskabet brød nemlig sammen på vejen til Burgstiefe,  nærmest med en svanesang lige før det stod helt af. Det kunne tyde på at  kompressoren er gået.   Böbs Werft  er blevet orienteret og har bestilt en mand, der kan reparere eller udskifte den på tirsdag.  Indtil nu har vi klaret os med hver dag at købe  en pose med isterninger og lægge den blandt madvarerne i skabet. Det må vi så fortsætte med til på tirsdag.

Vi har også indhentet  tilbud – for en sikkerheds skyld to – på transport af riggen til Port Napoleon i Sydfrankrig.

Mast, bom og øvrige rig  afgår med bil fra Travemunde mandag den 19. September og ligger (forhåbentlig) parat til os, når vi kommer frem dertil på et eller andet tidspunkt.

Vi har cyklet ture i området, sovet længe , slappet af og spist på et par gode restauranter, blandt andet et lokalt minibryggeri med en fiskerestaurant. 

Her lørdag aften siger vejrudsigten kuling fra nordøst på mandag.  Det er en dårlig retning for vores 9sm strækning til Travemünde.

Vi ændrer derfor planen og tager afsted enten i morgen søndag eller tidlig tirsdag morgen. 

 

Tak for du læste beretningen 

Vi elsker at høre fra læsere.

Hilsen, kommentar eller spørgsmål?

Fyr løs

…alt er velkomment

Abonner på kommentarer
Send mig en mail
guest
4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Lars Klüver
4. september 2016 10:31

Der er meget at der skal ordnes kan jeg forstå, men godt at høre at i får tid til at se jer lidt omkring og endda at besøge “minibryggeriet” 🙂

Michael Henriques
Michael Henriques
7. september 2016 9:30

Hej Carl – spændende at kunne følge med i jeres odysse …. det lyder som om alt går planmæssigt med undtagelse af køleskabet.. bedste hilsener, Michael.

Du er velkommen til at dele 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
4
0
Skriv din hilsen her ... x
()
x

Tag med

Vi laver en beretning eller film en gang imellem. 

Du er velkommen til at læse og se de nye her på sitet.

Du kan også abonnere. Så får du en mail, når der er en ny. 

Bare rolig. Abonnementet er gratis. Du får kun en mail, når der er en ny beretning eller film. Din mailadresse bliver ikke givet til andre og du kan altid opsige dit abonnement.

Tag med

Vi laver en beretning eller film en gang imellem. 

Du er altid velkommen til at læse og se de nye her på sitet.

Du kan også abonnere. Så får du en mail, når der er en ny. 

Bare rolig. Abonnementet er gratis. Du får kun en mail, når der er en ny beretning eller film. Din mailadresse bliver ikke givet til andre og du kan altid opsige dit abonnement.

Det er ikke særlig nemt at betale Tepai afgiften online. Den officielle manual blev sidst opdateret i maj 2019. Siden er der lavet en del ændringer.

Her er, hvad der virkede den 16. August 2022 og den 15. Maj 2023

Start med at ansøge på https://www1.aade.gr/aadeapps2/etepai/

Du kan checke om din ansøgning er godkendt ved gå til forsiden (Der hvor du startede)

Din nye ansøgning står nu nederst på listen. Scroll til højre. I den sidste kolonne står nu´New´.

Efter et par minutter (nogen gange et par timer) får du en mail med to vedhæftede filer. Den ene ‘Application form´ er din ansøgning. Den anden ´ePavorolo´er dine betalingsoplysninger. Tag et print af den sidste og tag den med på et posthus eller i bank, hvis du helst vil betale din Tepai dér. 

Hvis du ikke gider bruge din tid på at finde et posthus eller en bank og stå i kø et par timer, kan du betale online.

Log ind i din netbank. 

Udfyld nu betalingsanmodningen sådan

Beløbsmodtager

IBAN:

GR1201000230000000481090510

Navn :

International Authority for Public Revenue (AADE)

Adresse :

Sina 2-4

By og Postnummer :

106 72 Athens

Meddelelse til beløbsmodtager 

Den 20 cifrede ´Administrative fee code` som du finder i filen ePavorolo. Det er vigtigt at du ikke indsætter andet end de 20 cifre.

Beløbsmodtagers bankforbindelse

Bankens Bankkode :

BNGRGRAA

Husk at angive, at du vil betale i EURO.

Betaling gennemføres kl 15.00 CET.

Log efter en time eller to ind på https://www1.aade.gr/aadeapps2/etepai/

Nederst til højre står nu ‘Paid’.

…Voila

Du kan gemme filen i Pdf format. Vis den så på din mobiltelefon, tablet eller PC, hvis du skal dokumentere, at du har betalt din TEPAI. Du kan selvfølgelig også lave et print af den.

P.S.

Hvis du af en eller anden årsag ikke modtager en mail med ansøgning og betalingsoplysning eller får din betaling retur, kan du forsøge at gennemføre betalingen med koden, der begynder med RF og efterfølges af 23 cifre.

Den står  webformularen i kolonnen til venstre for kolonnen, hvor der står ‘New’.