Klargøring af bund og fribord, oxal syre
Heron klar til søsætning efter klargøring

Klargøring af bund og fribord

Efter en lang vinter i vandet var det tid til at komme på land til klargøring af bund og fribord

Bund skal renses hvert år 

Sidste forår havde Heron ligget i vandet i 2 år, før vi tog hende på land for at rense og smøre bunden, polere fribordet og skifte zinkanoder.

Bunden var den gang så begroet, at det var tydeligt, at vi fremover måtte lave det arbejde hvert år.

Sidste på foråret da alle bådene på værftet var sat i vandet, var det tid till at komme på land til klargøring af bund og fribord.

Bund trykspules

Mandag middag blev Heron trukket på land. Bunden blev renset med en højtryksspuler. Sidst på eftermiddagen blev Heron taget af specialvognen og klodset op med 3 stålbukke i hver side.

Fribord, bundmaling og bovpropel

Resten af dagen vaskede jeg fribordet med ferskvand, skrabede forsigtigt løs bundmaling af med en spartel, skruede bovpropellen af og rensede den for en kraftig begroning af ruer.

Oxalsyre mod plamager

Tirsdag købte jeg oxalsyre i Matas, blandede det med 4 dele ferskvand, smurte med en svamp blandingen på fribordet, lod det sidde i 15 minutter og vaskede det af med ferskvand. De brune og gule plamager forsvandt og fribordet fremstod nu skinnende hvidt.

Smøring af bunden

Dernæst satte jeg dæktape på vandlinjen og smurte bunden med bundmaling med en hundedyr malerrulle (125 kr) med meget korte hår. Malerrullen var alle pengene værd, fordi den undlod at trække flager af gammel maling af, når bunden blev smurt. Til  sidst smurte jeg også bovpropellen med bundmaling.

Polering af fribordet

Onsdag eftersmurte jeg bunden på udsatte steder, smurte bovpropellen endnu en gang, tog dæktapen af, tørrede styrbords fribord med en klud vredet i en blanding af ferskvand og citronsyre (9:1), polerede hele styrbords fribord med Dulon 14 og polerede  til sidst 1/3 af styrbords fribord med Dulon I og II.

Torsdag færdiggjorde  jeg poleringen med Dulon I og II, gav hele bagbords fribord samme behandling som styrbords side havde fået og sluttede ud på aftenen af med at udskifte zinksanoderne og genmontere bovpropellen.

Fredag nåede polerede jeg skruen med en stålbørste på en boremaskine inden søsætning over middag.

Nu virker bovpropellen

Da Heron var kommet i vandet, var det første jeg gjorde at aktivere bovpropellen – nu flyttede stævnen sig. Derefter sejlede jeg ud af havnen og målte at farten var forøget med over 15%.

Når man som os er tursejlere er det jo egentlig bedøvende ligegyldigt, hvor stærkt vi sejler.

… Men hvor er det dog fedt at være den, der indhenter fremfor at være den, der bliver indhentet.

Links 

Bovpropellen virker ikke 

 

Tak for du læste beretningen 

Vi elsker at høre fra læsere.

Hilsen, kommentar eller spørgsmål?

Fyr løs

…alt er velkomment

Abonner på kommentarer
Send mig en mail
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

0
Skriv din hilsen her ... x
()
x

Nye beretninger?