Masten tages af på Boebs Werft i Travemünde
Masten tages af på Boebs Werft i Travemünde

Klar til kanalsejlads i Travemünde

Masten tages af på Boebs Werft i Travemünde og så er vi klar til klar til kanalsejlads

Travemünde ved floden trave

Vi læste  vejrudsigten for mandag grundigt og besluttede at sejle til Travemünde om søndagen.

Travemünde ligger ved udmundingen af floden Trave og er Tysklands største østersøhavn med færgeforbindelser til Sverige, Finland, Rusland, Estland og Lithauen.

Familien Buddenbrooks 

Det var her Thomas Mans familie Buddenbrooks havde sin sommerresidens. Byen virker fortsat som en mondæn ferieby med en flot badestrand, patricia villaer, restauranter, smykkeforretninger, tøjbutikker og hoteller.

Vi fandt nemt Boebs Werft, et gammelt velrenommeret bådværft med egen havn.

En båd fra Humlebæk

Næppe var vi anduvet før en fiskebåd med dansk national flag og tysk gæsteflag sejlede ind i havnen.

Ikke nok med at den var dansk. Den var også fra Humlebæk.

Mystisk.

Båden viste sig at tilhøre Søren. Han har ligget med sin båd i Humlebæk i et par år uden vi har lagt mærke til hinanden. Nu var han på vej hjemad, efter at have sejlet  næsten 4 måneder på kanalerne i Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig.

Vi fik gode snakke, tips om kanalsejlads, spiste middag sammen  og fik lov til at låne hans kort og pilotbøger over kanalområderne.

Mennesker myldrer ombord

Tirsdag morgen sagde vi farvel til Søren, fik besøg af en svend og en lærling , der skulle lave køleskabet og mens de gik i gang med arbejdet, sejlede vi over til kranen, hvor 3 unge mænd startede afrigningen.

Der var nu 5 mennesker foruden os om bord. Selv om det hele   mindede lidt om scenen “Crowded Cabin” i Marx Brothers  filmen “a Night at the Opera” var der system i tingene.

Det gik dog en hel del nemmere med afrigningen end reparationen af køleskabet.

Svenden kunne ikke finde fejlen, kløede sig i nakken, testede ledningsføring, termostat og relæ, ringede på mobiltelefonen,  sendte lærlingen afsted efter værktøj  og stak en gang imellem hovedet  op i cockpittet for at spørge om et eller andet.

Til sidst lykkedes det ham at lokalisere fejlen.Problemet var afbryderen på hovedpanelet. Da han havde mast lidt med den, kørte komressoren igen. Der kan ikke skaffes en ny afbryder før om en uge. Det er lidt længe at blive liggende her på grund af det.  Vi prøver derfor at finde en elektriker længere nede på ruten.

Masten tages af 

De 3 unge mænd fik masten af, og brugte et par timer på at pakke riggen sammen.

I morgen tidlig får vi besøg af en mekaniker, der vil give motoren et hurtigt eftersyn.

Og derefter er vi parat til kanalerne.

 

Tak for du læste beretningen 

Vi elsker at høre fra læsere.

Hilsen, kommentar eller spørgsmål?

Fyr løs

…alt er velkomment

Abonner på kommentarer
Send mig en mail
guest
4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Michael Westen-Jensen
Michael Westen-Jensen
6. september 2016 17:30

I får sørme’ set en masse dejlige steder 🙂

Svante Svanhof
Svante Svanhof
7. september 2016 7:07

Ak, ja, jeg har også haft allehånde mystiske problemer med elektrisk udstyr, som alle har stammet fra dårlige forbindelser i hovedpanelet. Alting korroderer åbenbart på en båd, så man skal være efter stikforbindelser og iblandt skifte kontakter (jeg skiftede hovedpanel med 12 kontakter forrige år, og pludselig virker alting upåklageligt. Fortst god tur 🙂

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

4
0
Skriv din hilsen her ... x
()
x

Nye beretninger?