Bovpropellen
Bovpropellen var i løbet af sæsonen blev svagere.
Til sidst så svag at stævnen knap bevægede sig, når propellen blev aktiveret.
Jeg regnede med, at den var begroet med ruere og håbede at kunne rense den fra dinghyen, som jeg fandt frem fra skuret.
Jeg bar den ind i bilen, kørte ned på havnen, bar den ud på broen, hvor jeg pumpede den op. Da den var fuld af luft, smed jeg den ned i vandet, trak den hen agter og steg ned i den fra badeplatformen.
Stående trak jeg den hen fór, hvor jeg fandt tunellen til bovpropellen.
Tunellen lå tæt på vandlinien, men selvom jeg stak armen helt ned i de kolde vand, kunne jeg ikke få ordentlig fat om propellen.
Af den smule jeg kunne mærke, virkede det ikke til, at den var særlig kraftig begroet. Jeg trak dinghyen tilbage agter, steg op i båden, gik ned i forkahytten, fjernede al grej , dyner puder og madrasser, så jeg kunne undersøge motoren.
Der var 12,5V spænding på motoren. Jeg startede den ved at kortslutte relæet. Motoren summede fint , men jeg kunne høre at propellen næsten ikke drejede.
Ud i dinghyen igen, trække mig hen fór og mærke grundigere efter.
Nu syntes jeg at jeg kunne mærke begroning af ruere.
Formentlig nok til at propellen sad næsten fast, når motoren forsøgte at drejen den. Konkludererede at jeg måtte vente med at rense propellen til Heron kom på land.
Trak dinghyen op på broen, tømte den for luft, pakkede den sammen og bar den ind i bilen igen.
Sidst på foråret fik vi Heron på land. Og ja bovpropellen var helt begroet med ruere. Jeg rensede den. Da Heron igen kom i vandet havde den genvundet sin kraft .