
Hos mekanikeren
Opdager at motoren lækker olie. Heldigvis ligger der et bådmotorværksted få hundrede meter fra hvor vi
Opdager at motoren lækker olie. Heldigvis ligger der et bådmotorværksted få hundrede meter fra hvor vi
Efter 8 timers sejlads anduvede vi Tunø. Det var sidst på eftermiddagen. Der lå mange
Jeg havde besluttet selv at lave service. Fremover var det mig og ikke mekanikeren, der
«Må I godt sejle Heron uden en tilladelse?» Det har flere spurgt os om. Svaret
Bovpropellen var i løbet af sæsonen blev svagere. Til sidst så svag at stævnen knap
nåede vi vintersolhverv. I kalenderen står det ikke længere, at dagen er aftaget. Nu står
Idag vil solens centrum passere ækvator kl. 5.30 dansk tid. Astronomerne kalder tidspunktet equinox. Det
Foråret var koldt. Så koldt at vi først kom afsted sidst i Marts. Midt på
Herons hjemhavn er Humlebæk Havn. På en weekend tur kan vi nå et halvt hundrede
I et par dage havde prognosen sagt let vind fra nordøst. Perfekt til en tur
4 dage i totalt ro, derefter kan du langsomt gå i gang igen i den
Vejrudsigten sagde vind fra syd og sydøst. Alligevel valgte vi at gå til Kyrckbacken, som
Det varme vejr fortsatte og da vi nåede til torsdag, besluttede vi at sejle til
Sidste forår havde båden ligget i vandet i 2 år, før vi tog den på
Om 3 uger starter vi en orlov på lidt over et år. Masterplanen er at
De sidste par uger har vi haft travlt. Huset er blevet lejet ud fra den
I de sidste 2 år har Pia lidt af atrieflimmer. I starten af maj fik
De sidste par uger har været rigtig travle. Vi har gjort huset klart til vores
I starten af ugen gik vi igang med at sælge vores Swift. Vi undersøgte salgsmulighederne
Tirsdag den 2. august har Pia tid til en ablation mod sin atrieflimmer på Gentofte
Kl 7.00 Carl kan ikke sove mere. Står op og nyder dagens stille start inde
Vi vågnede op ad formiddagen – veludhvilede efter en begivenhedsrig mandag. Der var omslag i
Efter års planlægning og måneders arbejde flyttede vi i dag ind på båden. Huset på
– Nu tror jeg den er ved at være gal igen,sagde Pia da hun sidst
Mandag eftermiddag brugte vi en time på at gennemgå huset med vores lejere. De skal
Efter et par hektiske dage er vi indlogeret på Comwell i Snekkersten. Her skal vi
Efter 5 dages rekreation tog vi hjem på båden. (Vi siger faktisk hjem om båden
Vi har ligget i Chr. Havns kanal i 5 dage. Har badet i Københavns Havn
Efter en del bump på vejen er det omsider lykkedes at komme afsted. Igår kørte
Siden vi flyttede ind på båden den 1. August, har vi haft besøg hver dag
Søndag eftermiddag fik vi besøg af Svante. Han havde læst vores blog, havde et ærinde
Om aftenen besluttede vi at udnytte næste dags fine vejrudsigt til at sejle til Fehmarn
Vi var enige om at det sidste længere stræk før vi “stod på” kanalsystemet skulle
Vi læste vejrudsigten for mandag grundigt og besluttede at sejle til Travemünde om søndagen. Travemünde
I de sidste par år har jeg selv lavet service på motoren. Det er jeg
Fredag aften fik vi besøg af Daniel & Emilie og Niklas. De havde taget en
Søndag forlod vi Mölln havn. Halvanden time senere end vi havde aftalt, da vi dødtrætte
Vi tog os god tid inden afgangen fra Heidanger. Talte med havnefogden, der driver en
På den næste strækning var der ingen sluser. Det gav os mulighed for at nå
Vi var stadig rystede, da vi nåede frem til byen Recke, som vi havde sejlet
Næste morgen sagde vi farvel til vores flinke engelske naboer. Vi sejlede de sidste 12km
Vi har haft mange bådshager, og mistet dem på forskellige måder. To er røget overbord,
Om aftenen gjorde vi rent på båden om læ og bestilte en taxa til at
Fredag forlod vi Bella Sky kl. 7, tog en HT-bus til Hovedbanen og herfra bus
Vi forlod Nijmegen over middag og begav os ud på floden Maas (på fransk Meuse).
Vi havde ikke sejlet længe, før vi kom til en sluse. På kortet stod den
Vi har sejlet i Belgien i 3 dage og overnattet i byerne Liege, Statte og
I Namur mødte vi den første danske båd på vores rejse siden Lubeck. Det er
Efter at vi havde forladt den vrangvillige slusevagt i Namur begav vi os tilbage til
Maastricht har over 100.000 indbyggere og er hovedstad i provinsen Limburg. Landskabet i provinsen er
Turen fra Maastricht til Alicante i Spanien forløb helt uproblematisk. Efter 2 timers flyvetid steg vi
Vi ankom til Alicante den 19. Oktober. Siden er dagene nærmeste fløjet afsted, mens vi
I midten af november kom der pludselig et omskift i vejret. Det blev gråvejr, blæsende,
Da vi nåede til den 30.November tænkte vi det nok var en god idé tale
I Spanien starter forberedelsen til julen den 6. December. Det er San Nicolás navnedag og også Spaniens
Siden starten af december har vi haft besøg fra Danmark. Først af et vennepar, så
Vi har været glade for at være i Alicante. Har nydt atmosfæren, klimaet og lyset.
Google maps førte os sikkert ud af Alicante til Cartagena og gennem byens snævre gader
Gregorio havde ret. Cartagena har en meget lang historie. For 50.000 år siden boede Neadertalere
Granada ligger ved indgangen til naturparken Sierra Nevada. Her ligger Europas sydligste skisportsanlæg og Spaniens
Tæt ved grænsen til Gibraltar lå en stor P-plads. Der stod en mand i indkørslen.
Gibraltar har været Britisk oversøisk territorium siden 1713. Dronning Elisabeth II er overhoved. Hun er
I slutningen af januar blev Niklas færdig med sit studium på Ålborg Universitet . Det
På vej ud til gaten kom vi i tanke om at det nok var en
Da vi landede i Alicante havde vi begge to hovedpine og ømme muskler. Godt vi
Vi havde travlt og på vejen ud af døren ringede mobiltelefonen. Der var et engelsk
Vi landede i Kastrup lufthavn den 7. marts. I ankomsthallen blev vi modtaget af Daniel.
Der er kommet liv i Marinaen i Maastricht. Om aftenen er der lys i stadig
Vi havde tilbragt over 14 dage i Maastricht, da vi onsdag formiddag sagde farvel til
Marinaen i Namur åbnede samme dag vi ankom. Der lå kun to andre både. Rainer
Vi kom til Charleville-Mézières lidt over middag og fandt nemt indsejlingen til marinaen. Da vi
Pontonbroen ved Dun-sur-Meuse ligger midt i et naturområde, hvor folk fisker, cykler, løber eller vandrer
Lidt udenfor Saint Mihiel nærmede vi os et boligområde. Da vi kom helt tæt på
I Corre blev vi modtaget af et dansk par – Niels & Solveig. De var
Vi blev 3 dage i Lyon. Tiden gik hurtigt. Vi snakkede med de andre sejlere
Vi havde dårlig sluttet vores high-five før telefonen ringede. Det var Thijs. – “Welcome to
“It is so beautiful going east. I wouldn’t bother going west, ” sagde David, der
Mistralen holdt op i løbet af natten. Næste morgen varslede den franske vejrtjeneste Meteo let
I slutningen af september landede vi tidligt om formiddagen i lufthavnen i Nice og trådte
Det var tydeligt at højsæsonen var overstået. Restauranter og strande var ikke længere overfyldt. Der
Der lå et stort sejlskib ud for Cannes. På AISen kunne vi se det hed Royal
I den sidste uge af oktober anduvede vi Port Garavan i Menton. Her skulle Heron
Det blev koldere og mørkere. Vi besøgte Daniel og Emilie i Cambridge. Boede på Queens
Efter et par uger hjemme i Danmark tog vi til Asien. Dubai var første stop.
Sidst på eftermiddagen ankom vi med toget fra Nice Lufthavn til Port Garavan. Vi steg
Kort efter vi var sejlet ud af havnen i Menton, krydsede vi grænsen til Italien.
Efter knap en times sejlads passerede vi Capo Noli og fik frit udsyn over Genoabugten.
Der er ikke mere end 30 sømil mellem Korsika og Elba. Der var god sigt.
Vi gik ud døren til lejligheden klokken kvart i seks, satte os ind i bilen
Efter 40 kilometer med slugte og vandfald ender floden Solenzaras rene klare bjergvand i en
Korsika og Sardinien er adskilt af Bonifaciostrædet. Det er 30 sømil langt. På det smalleste
Der skete meget, mens vi var hjemme. Vores andet barnebarn – Luva – kom til
Klokken halv ni lod vi fortøjningerne gå og sejlede ud af havnen i Villasimius. I
Lystbådehavnen i Favignana har plads til 20 både. Alligevel er der to marinaer. En på
Vi kunne godt lide Palermo og blev der en uge. Og da den var gået en
Arrivederci Palermo Da vi var ved at gøre klar til at sejle fra Palermo, lød
Vi ankom til hotellet lidt før midnat. Det regnede. Så meget at regnvandet dannede små
Gouvia Marina er stor. Ja faktisk er det den største lystbådehavn i Grækenland. Den ligger
« Det, jeg vil sige her i aften, vil få store konsekvenser for alle danskere»
Om formiddagen gik vi de få hundrede meter hen til bådpladsen, hvor Heron havde stået
Planen for årets togt var at sejle rundt om Pelopones. Stille og roligt. Blive steder
“Det afhænger af, hvor godt vi bliver beskyttet derfra ” forklarede vores engelske nabo, mens han
Da vi vågnede var Orkanen Ianos væk. Den var buldret videre på sin bane mod
Vi havde håbet at komme tilbage til Heron i starten af maj. Men længe før
Måske det var godt at have mere tovværk fremme, når vi skulle fortøje. Hvor var
Hjemmevant styrede vi ud af golfens smalle stræde og ankom til Lefkas få minutter før
Over middag vendte de første charterbåde tilbage. Det var skiftedag og i løbet af et
I efteråret fik vi en glædelig nyhed. Vi skulle være bedsteforældre. Et par uger senere
Da vi var sejlet ud af Humlebæk Havn, havde vi kun haft ét mål. Middelhavet,
I det antikke Grækenland gik søvejen mellem det Ægæiske og Ioniske Hav syd om Peloponnes.
Brisen løjede i løbet af eftermiddagen. Da det blev mørkt forsvandt den. Næste morgen var
Da vinden lagde sig, sejlede vi sammen med vores nabobåd et par timer længere østpå
Det var sent, da vi landede og lidt før midnat før vi kom ud af
Det var ved at være mørkt, før vi var klar til afgang. Vi blev i
Vi laver en beretning eller film en gang imellem.
Abonnér og få de nye direkte i din indbakke.
Bare rolig. Abonnementet er gratis. Du får kun en mail, når der er en ny beretning eller film. Din mailadresse bliver ikke givet til andre og du kan altid opsige dit abonnement.
Vi laver en beretning eller film en gang imellem.
Abonnér og få de nye direkte i din indbakke.
Bare rolig. Abonnementet er gratis. Du får kun en mail, når der er en ny beretning eller film. Din mailadresse bliver ikke givet til andre og du kan altid opsige dit abonnement.
Det er ikke særlig nemt at betale Tepai afgiften online. Den officielle manual blev sidst opdateret i maj 2019. Siden er der lavet en del ændringer.
Her er, hvad der virkede den 16. August 2022 og den 15. Maj 2023
Start med at ansøge på https://www1.aade.gr/aadeapps2/etepai/ .
Du kan checke om din ansøgning er godkendt ved gå til forsiden (Der hvor du startede)
Din nye ansøgning står nu nederst på listen. Scroll til højre. I den sidste kolonne står nu´New´.
Efter et par minutter (nogen gange et par timer) får du en mail med to vedhæftede filer. Den ene ‘Application form´ er din ansøgning. Den anden ´ePavorolo´er dine betalingsoplysninger. Tag et print af den sidste og tag den med på et posthus eller i bank, hvis du helst vil betale din Tepai dér.
Hvis du ikke gider bruge din tid på at finde et posthus eller en bank og stå i kø et par timer, kan du betale online.
Log ind i din netbank.
Udfyld nu betalingsanmodningen sådan
Beløbsmodtager
IBAN:
GR1201000230000000481090510
Navn :
International Authority for Public Revenue (AADE)
Adresse :
Sina 2-4
By og Postnummer :
106 72 Athens
Meddelelse til beløbsmodtager
Den 20 cifrede ´Administrative fee code` som du finder i filen ePavorolo. Det er vigtigt at du ikke indsætter andet end de 20 cifre.
Beløbsmodtagers bankforbindelse
Bankens Bankkode :
BNGRGRAA
Husk at angive, at du vil betale i EURO.
Betaling gennemføres kl 15.00 CET.
Log efter en time eller to ind på https://www1.aade.gr/aadeapps2/etepai/
Nederst til højre står nu ‘Paid’.
…Voila
Du kan gemme filen i Pdf format. Vis den så på din mobiltelefon, tablet eller PC, hvis du skal dokumentere, at du har betalt din TEPAI. Du kan selvfølgelig også lave et print af den.
P.S.
Hvis du af en eller anden årsag ikke modtager en mail med ansøgning og betalingsoplysning eller får din betaling retur, kan du forsøge at gennemføre betalingen med koden, der begynder med RF og efterfølges af 23 cifre.
Den står webformularen i kolonnen til venstre for kolonnen, hvor der står ‘New’.