Hos mekanikeren

Læsetid : 2 minutes Opdager at motoren lækker olie. Heldigvis ligger der et bådmotorværksted få hundrede meter fra hvor vi

Selvgjort

Læsetid : 3 minutes For nogen tid siden besluttede jeg selv af lave service på motoren. Det  vil sige

Duelighed

Læsetid : < 1 minute Vi havde gennem længere tid talt om at vi burde have et duelighedsbevis.På nettet fandt

Bovpropel

Læsetid : < 1 minute Bovpropellen var i løbet af sæsonen blev svagere. Til sidst så svag at stævnen knap

Endelig

Læsetid : < 1 minute nåede vi vintersolhverv. I almanakken står nu at dagens længde er tiltaget. Godt nok kun

Forårsjævndøgn

Læsetid : 2 minutes I dag vil solens centrum passere himlens ækvatorer kl. 5.30 dansk tid. Tidspunktet kaldes equinox.  Det er

Sæsonstart

Læsetid : 2 minutes Det er altid svært at sove  ved første overnatning i båden efter en lang vinter. Alt

Forårstur

Læsetid : 5 minutes På en weekend tur kan vi  nå næsten et  halvt hundrede havne.  Over halvdelen er

Bededagsferie

Læsetid : 4 minutes I et par dage havde  langtidsprognosen  varslet  let vind fra nordøst i bededagsferien. Perfekt for

Rekreation

Læsetid : 2 minutes 4 dage i totalt ro, derefter kan du langsomt gå i gang igen i den

Hven

Læsetid : 2 minutes Vejrudsigten sagde vind fra syd og sydøst. Alligevel valgte vi at gå til Kyrckbacken, som

These shoes

Læsetid : 3 minutes Det varme vejr fortsatte og da vi nåede til torsdag, besluttede vi at sejle til

Klargøring

Læsetid : 2 minutes Sidste forår havde båden ligget i vandet i 2 år før vi tog den på

Orlov

Læsetid : 2 minutes Om  3 uger starter vi  en orlov på lidt over et år. Masterplanen er at

Sankt Hans

Læsetid : 2 minutes De sidste par uger har vi haft travlt. Huset er blevet lejet ud fra den

Afrejsedato

Læsetid : < 1 minute I de sidste 2 år har Pia lidt af atrieflimmer. I  starten af maj fik

Klart hus

Læsetid : < 1 minute De sidste par uger har været rigtig travle. Vi har gjort  huset klart til vores

Bilsalg

Læsetid : < 1 minute I starten  af ugen gik  vi igang med  at sælge vores Swift.  Vi undersøgte salgsmulighederne

Quo Vadis ?

Læsetid : < 1 minute Tirsdag den 2. august har  Pia tid til en ablation mod sin atrieflimmer på Gentofte

Minitur

Læsetid : 2 minutes Vi vågnede  op ad formiddagen  – veludhvilede efter en begivenhedsrig  mandag. Der var omslag i

Så er det nu

Læsetid : < 1 minute Efter års  planlægning og måneders arbejde  flyttede vi i dag ind på båden. Huset på

Oceans of Hope

Læsetid : < 1 minute Mandag eftermiddag brugte vi en time på at gennemgå huset med vores lejere. De skal

Rekreation igen

Læsetid : 2 minutes Efter et par hektiske dage er vi indlogeret på Comwell i Snekkersten. Her skal vi

Christianshavn

Læsetid : < 1 minute Efter 5 dages rekreation tog vi hjem på båden. (Vi siger faktisk hjem om båden

Vi venter

Læsetid : < 1 minute Vi har ligget i Chr. Havns kanal i 5 dage. Har badet i Københavns Havn

Vordingborg

Læsetid : < 1 minute Siden vi flyttede ind på båden den 1. August, har vi haft besøg hver dag

Nykøbing Falster

Læsetid : < 1 minute Søndag eftermiddag fik vi besøg af Svante. Han havde læst vores blog,  havde et ærinde

Burgtiefe

Læsetid : < 1 minute Om aftenen besluttede vi  at udnytte næste dags fine vejrudsigt til at sejle til Fehmarn

Neustadt

Læsetid : 2 minutes Vi var enige om at det sidste længere stræk før vi “stod på” kanalsystemet skulle

Travemünde

Læsetid : 2 minutes Vi læste  vejrudsigten for mandag grundigt og besluttede at sejle til Travemünde om søndagen. Travemünde

Lübeck

Læsetid : 2 minutes I de sidste par år har jeg selv lavet service på motoren. Det er jeg

Mölln

Læsetid : 2 minutes Fredag aften fik vi besøg af Daniel & Emilie og Niklas. De havde taget en

Heidanger

Læsetid : 3 minutes Søndag forlod vi Mölln havn  1 1/2 time senere end vi havde  aftalt da vi

Hannover

Læsetid : 3 minutes Vi tog os god tid inden afgangen fra Heidanger. Talte med havnefogden, der driver en

Nærkontakt

Læsetid : 2 minutes På den næste strækning  var der ingen sluser. Det gav os mulighed for at nå

Liegestelle

Læsetid : < 1 minute Vi var stadig rystede, da vi nåede frem til byen  Recke, som vi havde sejlet

Videre

Læsetid : < 1 minute Næste morgen sagde vi farvel til vores flinke engelske naboer. Vi sejlede de sidste 12km

Sådan

Læsetid : 2 minutes Vi har haft mange bådshager, og mistet dem på forskellige måder. To er  røget overbord,

Farvel

Læsetid : < 1 minute Om aftenen gjorde vi rent på båden om læ og bestilte en  taxa til at

Nyt land

Læsetid : 3 minutes Fredag forlod vi Bella Sky kl. 7, tog en HT-bus til Hovedbanen og herfra bus

Oranje

Læsetid : 2 minutes Vi forlod Nijmegen over middag  og begav os ud på floden Maas (på fransk Meuse).

Lanaye

Læsetid : 2 minutes Vi havde ikke sejlet længe,  før vi kom til en sluse. På kortet stod den

Fuldt stop

Læsetid : 2 minutes I  Namur mødte vi den første  danske båd på vores rejse siden Lubeck. Det er

Vamos …

Læsetid : 2 minutes Maastricht har over  100.000 indbyggere og er hovedstad i provinsen Limburg. Landskabet i provinsen er

Hjemløse

Læsetid : 3 minutes Turen fra Maastricht til Alicante i Spanien forløb helt uproblematisk. Efter 2 timers flyvetid  steg vi

Mañana

Læsetid : 2 minutes Vi ankom til Alicante den 19. Oktober. Siden er dagene nærmeste fløjet afsted, mens vi

Vejret

Læsetid : < 1 minute I midten af november kom der pludselig et omskift i vejret. Det blev gråvejr, blæsende,

San Nicolás

Læsetid : 2 minutes I Spanien starter forberedelsen til julen  den 6. December. Det er San Nicolás navnedag og også Spaniens

Godt Nytår

Læsetid : 3 minutes Siden starten af december har vi haft besøg fra Danmark. Først af et vennepar, så

Adiós Alicante

Læsetid : < 1 minute Vi har været  glade for at være i Alicante. Har nydt  atmosfæren, klimaet og lyset.

Centro Historico

Læsetid : < 1 minute Google maps førte os sikkert ud af  Alicante til Cartagena og gennem byens snævre gader

Cartagena

Læsetid : < 1 minute Gregorio havde ret. Cartagena  har en meget lang historie. For 50.000 år siden boede  Neadertalere

Granada

Læsetid : < 1 minute Granada ligger ved indgangen til  naturparken Sierra Nevada. Her ligger  Europas sydligste skisportsanlæg og  Spaniens

P-vagt

Læsetid : < 1 minute Tæt ved grænsen til Gibraltar lå en stor P-plads. Der stod en mand i indkørslen.

Gibraltar

Læsetid : < 1 minute Gibraltar har været Britisk oversøisk territorium siden 1713. Dronning Elisabeth II er overhoved.  Hun er

Back

Læsetid : 2 minutes I slutningen af januar blev Niklas færdig med sit studium på Ålborg Universitet . Det

Sandwich

Læsetid : < 1 minute På vej ud til gaten kom vi i tanke om at det nok var en

Windows

Læsetid : < 1 minute Vi havde travlt og på vejen ud af døren ringede mobiltelefonen. Der var et engelsk

To seksere

Læsetid : 2 minutes Vi havde tilbragt over 14 dage i Maastricht, da vi onsdag formiddag  sagde farvel til

Enfin

Læsetid : 4 minutes Marinaen i Namur åbnede samme dag vi ankom. Der lå kun to andre  både. Rainer

Champagne-Ardenne

Læsetid : 3 minutes Vi kom til Charleville-Mézières lidt over middag og fandt nemt  indsejlingen til marinaen. Da vi

Verdun

Læsetid : 3 minutes Pontonbroen ved Dun-sur-Meuse ligger midt i et naturområde, hvor folk fisker,  cykler, løber eller vandrer

Mare Nostrum

Læsetid : 4 minutes Vi havde dårlig sluttet vores high-five før telefonen ringede. Det var Thijs. – “Welcome to

Mod øst

Læsetid : 5 minutes – “It is so beautiful going east. I wouldn’t bother going west, ” sagde David,

Ud af kurs

Læsetid : 2 minutes Mistralen holdt op i løbet af natten. Næste morgen varslede den franske vejrtjeneste Meteo let

Skrækhistorie

Læsetid : 3 minutes I slutningen af september landede vi tidligt om formiddagen i lufthavnen i Nice og trådte

Ça Va

Læsetid : 4 minutes Det var tydeligt at højsæsonen var overstået. Restauranter og strande var ikke længere overfyldt. Der

Mod vinterhavn

Læsetid : 6 minutes Der lå et stort sejlskib ud for Cannes. På AISen kunne vi se det hed Royal

Farvel Heron

Læsetid : 3 minutes I den sidste uge af oktober anduvede vi Port Garavan i Menton. Her skulle Heron

Juleferie

Læsetid : 5 minutes Det blev koldere og mørkere. Vi besøgte Daniel og Emilie i Cambridge. Boede på Queens

Vinterferie

Læsetid : 6 minutes Efter et par uger hjemme i Danmark tog vi til Asien. Dubai var første stop.

Endelig klar

Læsetid : 4 minutes Sidst på eftermiddagen ankom vi med toget fra lufthavnen i Nice til Port Garavan. Vi

Italia

Læsetid : 4 minutes Kort efter vi var sejlet ud af havnen i Menton, krydsede vi grænsen til Italien.

Arrivederci

Læsetid : 6 minutes Efter knap en times sejlads passerede vi Capo Noli og fik frit udsyn over Genoabugten.

Corsica

Læsetid : 9 minutes Der er ikke mere end 30 sømil mellem Korsika og Elba. Der var god sigt

Tilbage

Læsetid : 2 minutes Vi gik ud døren til lejligheden klokken kvart i seks, satte os ind i bilen

Sardinia

Læsetid : 6 minutes Der skete meget, mens vi var hjemme. Vores andet barnebarn – Luva – kom til

Siciliam

Læsetid : 4 minutes Klokken halv ni lod vi fortøjningerne gå og sejlede ud af havnen i Villasimius. I

Siciliae

Læsetid : 9 minutes Lystbådehavnen i Favignana har plads til 20 både. Alligevel er der to marinaer. En på

På vulkaner

Læsetid : 7 minutes Arrivederci PalermoDa vi var ved at gøre klar til at sejle fra Palermo, lød næste